torsdag 4 juli 2019

Spara i fonder

Tidigare har jag månadssparat i fonder men för tillfället gör jag inte det. Jag tänkte återuppta det igen och har funderat lite på hur min fördelning ska se ut. Tidigare har jag investerat mycket i Spiltan aktiefond investmentbolag och det är mitt överlägset största fondinnehav. Jag tänkte från början att min fördelning på fondsparandet skulle se ut enligt nedan

Spiltan aktiefond investmentbolag 25%
Spiltan aktiefond stabil 25%
SPP aktiefond USA 20%
Länsförsäkringar Global indexnära 15%
Länsförsäkringar tillväxtmarknad A 15%

Jag har funderat lite och tänkte eventuellt göra vissa förändringar där mer än 25% av månadssparandet ska investeras i Spiltan aktiefond investmentbolag. Jag har även planer på att eventuellt slopa den globala fonden samt tillväxtmarknaden och ta in en fond som är mer inriktad mot Kina istället. Jag tänkte fundera lite imorgon och eventuellt göra lite småförändringar i min strategi. Jag får även se om jag börjar med att spara 2500 i fonder från och med nästa månad eller om jag kanske börjar med 1250 och lägger övriga 1250 i min krigskassa för att investeras i aktier istället.

Jag ska iallafall skriva ner en strategi jag ska förhålla mig till sen kan den förändras beroende på omständigheterna. Så inget är skrivet i sten och det kan bli så att jag börjar spara i flera eller färre fonder och likaså kan beloppet som sparas varje månad ändras beroende på vilka andra investeringar som görs.

AlltGott//BörsBonden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar