torsdag 13 januari 2022

Drängens timlön


Jag läste igenom lite bloggar härom kvällen och såg att några hade räknat ut portföljens utdelningar per timme. Tyckte det lät lite roligt och jag själv är VD (verkställande dräng) på min fars gård men har även ett vanligt 7-16 jobb dock får jag väl se portföljen som min egna dräng.

Under 2021 skramlade min portfölj ihop 11 468 SEK i utdelningar och slår man ut det på lite olika tids preferenser får man följande siffror, allting avrundat neråt.

  • Drängens lön varje enskild timme under 2021: 1,30 SEK
  • Drängens lön varje arbetstimme (~2028 timmar): 5,65 SEK
  • Drängens lön varje månad: 955,66 SEK 
Under 2021 blev drängens lön 1,30 SEK per timme vilket inte är någon skrämmande siffra men alltid något. Jämför man med 2019 (Mitt utdelningsår 2020 var relativt svagt pga. mer tillväxt i portföljen) så är ökningen i drängens lön ungefär 46,8% vilket slår min löneutveckling med råge. 2019 drog portföljen in 0,89 SEK varje enskild timme och skulle utdelningarna fortsätta öka i denna takt så är snart drängens lön om min egna men det lär nog dröja många år innan det sker.


/iBonde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar