tisdag 16 juli 2019

Knowit rasar


Var i Göteborg under helgen och vilken trevlig stad det är. Kollade bland annat på teater och var på Liseberg men trevligast var nog Lördag kväll när vi var ute och käkade och det blev en rejäl sittning på 3 timmar. Bara 3 dagar kvar att jobba innan det blir 4 veckors semester på Fredag också. Har lite planerat och det blir en sväng till västkusten igen vilket jag ser fram emot.

Jag har kollat på lite fonder senaste veckan och kommit fram till 4 fonder jag kommer att investera i. Fördelningen kommer se ut enligt nedan.

Spiltan Investmentbolag 30%
Länsförsäkringar Global Indexnära  30%
Core ny teknik A 20%
SEB Sverigefond småbolag 20%

Jag har valt att investera 40% i fonder som tar lite högre risk. Detta då risk och avkastning går hand i hand samt att min sparhorisont är uppåt 10,20,30 till och med 40 år. Detta är pengar som jag inte tänker röra på många år och känner att jag vill, kan samt vågar ta lite högre risk för att eventuellt få en bättre avkastning. Jag följer de fonder jag investerar i och skulle någon underprestera eller inte vara värd sin förvaltningsavgift så kommer det ske förändringar.

Denna veckan började också med en liten bomb. Knowit rasade cirka 10% under Måndagen och raset fortsatte under Tisdagen då den gick ner 3,73% till. Under våren sålde jag halva mitt innehav vid kursen 214 för att minska min exponering i Knowit och det var rätt klokt när jag kollar i backspegeln. Anledningen till raset var framförallt att deras konkurrent Proact redovisade en svag rapport och Knowit drogs med i fallet och det var en del nyheter om att IT konsulterna är övervärderade. Det svänger fort för i vintras gick Knowit upp 25% istället då de var undervärderade. Min tanke är väl ändå att behålla mitt innehav i Knowit men det går fort i hockey och det kan det även göra på aktiemarknaden.

Det har även varit oroligt många vinstvarningar och det verkar som att vi nått toppen av konjunkturen och går mot sämre tider. Man ska inte måla upp en massa domedagsscenarion men det är som sagt många vinstvarningar och en del bloggare samt poddar pratar mer och mer om konjunkturen börjar vika av. I samband med IT konsulternas korrektion så läste jag även att IT konsulter brukar ha det tuffare när det är lågkonjunktur. Man kanske ändå ska vara lite orolig och vara på tårna om det börjar skaka till.

Det blev ett spretigt inlägg men så får det vara ibland.

AlltGott//BörsBonden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar