torsdag 6 juni 2019

Nationaldag och Skatteåterbäring


Sveriges nationaldag är här och vädret kunde inte bli bättre, strålande sol och varmt i luften. Denna vecka har även skatteåterbäringen kommit. 5326 SEK landade på kontot och 1000 SEK fördes in på min buffert och där har jag nu 50 000 vilket var "målet". Då jag inte har så mycket oväntade utgifter så räcker 50 000 gott och väl i min buffert och egentligen är det kanske lite i överkant. Dessa ligger på ett sparkonto med 0,65% ränta men jag har funderingar på att investera en del av bufferten i aktier.

Jag förde även över 3000 SEK till min krigskassa som närmar sig 300 000 som är redo att pumpas in. Jag köpte lite Kindred i Tisdags efter nyheten om att de hade öppnat sin spelverksamhet i New Jersey under namnet Unibet. Totalt blev det 37 st vid 79:- och slutsumman landade på 2923:-.
Just nu har jag 430 st aktier i Kindred och tanken är att komma upp i runt 500 aktier framöver men jag köper in mig successivt.

Annars har det inte varit några större överraskningar. Börsen är upp lite sen den lägsta botten och det märks även i portföljen som återhämtat sig lite. Jag sålde hela mitt innehav i Nobina vid kursen 61,50:-  förra veckan och det verkade helt klart varit rätt beslut då kursen gått ner med 15% sedan dess. Tajmning var ordet och kanske även en gnutta tur. Varför det gick ner så mycket är svårt att svara på men aktien ser minst sagt attraktiv ut igen på dessa nivåer och kanske man borde köpa på sig lite. På dessa nivåer ligger direktavkastningen på närmare 7% och det kan mycket väl bli så att jag köper tillbaka mina aktier fast till en billigare peng.

Grattis Sverige!//BörsBonden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar