onsdag 29 maj 2019

Min egna bank


Lendify beskriver själv sin egna produkt som möjligheten att skapa sig egna bank och min nådde förra veckan ett delmål. Efter att jag som vanligtvis satt in 500 SEK efter att lönen kommit så passerade mitt Lendify konto 40 000 Svenska Riksdaler. 40 000 SEK är ju inte våldsamt mycket pengar men räknar man med 5% avkastning efter avgifter varje år så blir det 2000 SEK som rullar in varje år.

Tittar på man Aprils siffror så stod Lendify för ungefär 6,5% av mitt kapital som jag har tänkt att investera. Då har jag alltså inte räknat med min buffert eller nöjeskonto då dessa pengar inte är avsedda för investeringar i första hand. Min tanke är att Lendify ska stå för ungefär 5% av min totala portföljs värde så för tillfället är jag lite överviktad i Lendify. Men jag kommer fortsätta att följa min strategi och tillföra 500 SEK varje månad och det är trevligt att se hur kontot växer månad för månad.


Anledningen till att jag vill ha ungefär 5% av mina investerade medel i Lendify är att fortsätter avkastningen ligga runt 5-6% ger det en positiv effekt och inte skulle ge alltför stor negativ påverkan om det skulle barka åt helvete vilket jag har svårt att tro det kommer göra.  Lendify känns seriösa och har flera tunga investerare som gått in i bolaget men det som kan oroa lite är att de inte tjänar några pengar själva och har gjort rätt stora förluster. Förmodligen beror detta på att de investerat stora summor i sin plattform som är väldigt trevlig att använda. Jag ser Lendify som en utdelningsaktie som jag kommer fortsätta att investera i så länge de känns pålitliga.

Jag har några lån som släpar efter och totalt handlar det om 5 olika lån som släpar i April. Jag har nu cirka 140 olika lån så ungefär 3,5% av mina låntagare ligger efter med sina betalningar men man får hoppas att de pengarna rullar in så småningom. Jag vill även skriva att jag inte är sponsrad av Lendify jag gillar bara starkt detta koncept.

AlltGott//BörsBonden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar