onsdag 20 mars 2019

Vad är det som driver mig?

Jag har lyssnat på Verkligheten i P3 och det var kul att få höra lite tankar och funderingar ifrån Frihetsmaskinen. Kul att det togs upp och det var intressant att lyssna på och perfekt lyssning på kvällspromenaden. Han berättade om sin historia och hur han tänkte med hela projektet Frihetsmaskinen och att ha möjligheten att sluta jobba innan han fyllde 40 år.

Själv har jag inte samma driv av att bli fri ifrån jobbet då jag kan tycka att det är ganska stimulerande och roligt att jobba. Anledningen till att jag sparar och investerar är dels att det alltid är kul med börsen, investeringar och affärer och det är lite av en hobby. Jag tycker själv att det även är väldigt allmänutbildande och man läser på ganska mycket vad som händer i omvärlden. Jag är även rent naturligt en ganska sparsam person och har ganska enkla hobbys och gillar att träna och umgås under enklare former. Jag har inget behov av att gå ut på krogen varje helg som många i min ungdomskrets gör utan kollar hellre en ishockeymatch eller fotbollsmatch och kanske tar en öl eller 2 till en middag efteråt.

Min träning kostar inte mycket pengar och även om den hade gjort det hade jag sett det som välinvesterade pengar för hälsan, både fysiskt och psykiskt då jag håller på med en lagsport och man får både träning och det sociala vilket är väldigt trevligt. Jag har inte heller något behov av att köpa massa saker jag inte använder men jag unnar mig ändå en bra TV, dator, mobil o.s.v. men jag köper inte saker i överflöd för att sedan slänga det något år senare.

Främsta anledningen till att jag sparar är för att jag tycker det är tillfredsställande att se kontot växa och det skapar en form av trygghet i livet att veta att man har pengar så att man klarar sig men jag har inget driv av att få så mycket pengar att jag kan sluta jobba. Ett av mina mål i livet är att en dag starta ett eget företag för att på så sätt kunna bygga min egen dröm istället för att jobba åt någon och bygga deras dröm. Jag brukar ibland tänka att vad skulle jag göra om jag fick 10, 100 eller 200 miljoner här och nu. Skulle det vara att starta ett eget företag, aldrig mer behöva jobba, åka på en semester som aldrig tar slut oavsett vad vad är det för något så funderar jag alltid på vad är det som hindrar mig från att göra det just nu. Är det pengar, mod, erfarenhet eller flera olika faktorer och sedan försöka jobba med dom bitarna jag anser vara relevanta för att nå min dröm.

En sak som är säker i alla fall. Skulle jag få 10 miljoner idag hade jag förmodligen inte jobbat mindre än vad jag gör idag utan snarare tvärtom.

AlltGott//BörsBonden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar