fredag 29 mars 2019

Swebank rasar

Då var ännu en börsvecka slut och det har minst sagt varit några händelserika dagar. OMX30 är ner 1,49% för denna vecka och det har varit några röda dagar. Men mina förhoppningar och tro är att det kommer att vända uppåt de kommande veckorna då utdelningsperioden står för dörren.

Annars har väl Swedbank haft en stor plats i veckans nyhetsflöde och framförallt har Birgitte Bonnesen tillslut fått sparken. Själv tycker jag att det är märkligt att han fick sitta kvar så länge som hon gjorde och det var väl ganska väntat att hon tillslut skulle få lämna. Det kommer förmodligen inte gå någon nöd på Bonnesen ändå då det ryktas om att hennes fallskärm är värd otroliga 21,5 miljoner. Jag ser detta som ett stort svek mot aktieägarna och aktien blev till och med handelstoppad under Torsdagen.

Bara under denna veckan har aktien fallit med 26% och sen toppen är aktien ner närmare 40%!
Swedbank var värt 250 miljarder på toppen och nu är det värt 148 miljarder vilket gör att ungefär 100 miljarder har försvunnit. Det är otroliga belopp och frågan är hur detta kommer att påverka bankens fortsatta verksamhet. Det verkar som att en del person har valt bort Swedbank på grund av denna skandal.

Jag köpte Swedbank på 168 för ett par veckor sedan men valde att sälja på 170 då jag inte vågade äga den och tur var det. Man blir ändå lite sugen på att köpa in sig nu och SEB har till och med en köprekommendation då de anser att Swedbank-oron är överdriven men jag är ändå lite osäker. Jag kommer ta mig en funderare under helgen och sätta en bevakning på aktien och det kanske blir att man försöker fånga en fallande kniv trots att det kan vara riskabelt.

AlltGott//Börsbonden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar