tisdag 2 januari 2024

Hur gick 2023?

Ännu ett år kan läggas till handlingarna och det har minst sagt varit ett händelserikt sådant med allting som har skett i världen med nya konflikter och diverse kriser men detta är något som mer lärda får diskutera om. Tanken är att försöka sammanfatta mitt 2023 så gott som en fattig bondson kan göra och det har väl varit blanda erfarenheter.

Först kan jag nämna att jag under mitt 28 åriga liv för första gången blev uppsagd. Jag har sedan April 2021 jobbat som snickare på ett mindre företag med 5 anställda där fokus har varit nyproduktion och diverse byggen av maskinhallar. Tanken var väl egentligen att delvis prova på yrket och samla på mig erfarenhet för att kunna snickra på egen hand ifall man skulle ta över gården då det kan vara en värdefull erfarenhet vad jag kunde bedöma. Snickrandet rullade på väldigt bra och därför blev jag kvar nästan två år men lågkonjunkturen som varit inom byggbranschen har nog ingen missat och då firman jag varit på framförallt riktat in sig på nyproduktion blev det tyvärr för lite att göra för alla 5 och 2 st blev varslade pga arbetsbrist. Det har varit mycket nytt senaste åren och även en ny erfarenhet att bli varslad men nu är väl tanken att kanske återigen försöka rikta in sig mer på lantbruket och diskutera framtiden med min far och syskon om möjligheterna med gården framöver.

Annars har väl mycket av året ägnas åt läsning och börsen men läsningen har tagit upp mycket fokus och jag har hunnit beta av hela 26 böcker under året. Favoriten skulle jag nog säga är The joys of compunding samt Breven berättar - Ingvar Kamprads visonära ledarskap. Jag har ett gäng böcker som ligger på hyllan redo för läsning men jag kommer nog försöka fokusera lite mer på börsanalys detta år och försöka läsa fler kvartalsrapporter från flera bolag.

Börsgudarna har varit relativt snälla mot mig under 2023 och efter en stark start har portföljen konstant haft ett försprång på ungefär 7% jämfört med OMXSGI och 2023 landar på totalt 24,30% vilket ändå får anses vara helt ok och nedanför ser ni resultatet för mina enskilda portföljer.

Jag har månadssparat rätt rejält under året och det i samband med mitt bästa år någon på börsen räknat i SEK gör att portföljen stod i ATH under nyåret. Räknar jag in mina insättningar så ökade portföljen med betydligt mer än min årslön och man börjar få så lite tendenser av den berömda snöbollen. Utdelningar slog även de nytt ATH och ökade med 73% från föregående år. 

Det finns egentligen mycket mer att skriva men detta får räcka som en kort års summering för tillfället.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar